Warto robić badania

O konieczności wykonywania badań lekarskich nie będę nikogo przekonywał. Badania własnego zdrowia warto robić - im częściej oraz im więcej tym lepiej. Na pewno nie zaszkodzą ;-) Dotyczy to zwłaszcza osób uprawiających amatorsko sport. Niestety co jakiś czas słychać o zasłabnięciach, nawet śmiertelnych, podczas różnych imprez sportowych - biegowych oraz triatlonowych. Pewnie nie da się tego wyeliminować całkowicie, ale stosowne badania lekarskie na pewno pozwolą zminimalizować ryzyko.



W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach (choć słyszałem że są wyjątki) aby wziąć udział w imprezie sportowej (bieganie, triatlon) nie trzeba nigdzie przedstawiać żadnych zaświadczeń ani badań lekarskich. Jedni mówią że to źle, inni że to dobrze. Nie mi to oceniać.

W każdym bądź razie w każdym regulaminie zawodów biegowych przeczytamy taką oto magiczną formułkę:

Wypełnienie formularza rejestracyjnego oraz dokonanie opłaty rejestracyjnej oznacza, że zawodnik ocenił charakter, zakres i stopień ryzyka wiążącego się z uczestnictwem w Półmaratonie i dobrowolnie zdecydował się podjąć to ryzyko, startując w Półmaratonie wyłącznie na własną odpowiedzialność.

Jeszcze inni piszą w regulaminie tak:

  • uczestnik startuje wyłącznie na własną odpowiedzialność i ponosi związane z tym ryzyko. Wszyscy Uczestnicy przyjmują do wiadomości, że udział w Biegu wiąże się z wysiłkiem fizycznym i pociąga za sobą naturalne ryzyko i zagrożenie wypadkami, możliwość odniesienia obrażeń ciała i urazów fizycznych (w tym śmierci). Przekazanie Organizatorowi prawidłowo wypełnionego Formularza Rejestracyjnego oraz dokonanie Opłaty Rejestracyjnej oznacza, że Uczestnik rozważył i ocenił charakter, zakres i stopień ryzyka wiążącego się z uczestnictwem w Biegu i dobrowolnie zdecydował się podjąć to ryzyko, startując w Biegu wyłącznie na własną odpowiedzialność;
  • uczestnik posiada aktualne badania lekarskie dopuszczające do startu w Biegu lub podpisze własnoręcznie oświadczenie o braku przeciwwskazań do udziału w Biegu;
  • organizator zaleca Uczestnikom wykonanie profilaktycznych badań lekarskich mogących potwierdzić brak przeciwwskazań do udziału w Biegu;

Mówiąc krótko - jeżeli z powodu podjętego wysiłku fizycznego coś Ci się stanie podczas biegu albo po nim, to Twój problem. Organizator oczywiście postara się Ci pomóc, wezwie karetkę. Ale w przypadku uszczerbku na zdrowiu czy też zejścia z tego świata podczas biegu, o jakimkolwiek odszkodowaniu Ty albo Twoja rodzina możecie zapomnieć.

Dlatego też należy wykonywać profilaktyczne i okresowe badania swojego stanu zdrowia. Wczoraj wykonałem takie badania w I-KAR Poznań - Centrum Chorób Serca i Układu Krążenia. Zdecydowałem się na takie właśnie badania, bo zasłabnięcia podczas biegów związane są zwykle z niewydolnością serca albo ogólnie układu krążenia.

Centrum to mieści się w Poznaniu przy ul. Szkolnej 8/12 - jest to budynek byłego szpitala. W środku bardzo ładnie wyremontowali. Niestety jest to placówka w zupełności prywatna, więc za wszystko trzeba płacić. Właścicielem tej placówki jest grupa American Heart of Poland, więc swoje zarobić muszą ;-) A że sprzęt kardiologiczny jest pewnie drogi, no to i ceny są odpowiednio wysokie.

Słyszałem o ludziach, którzy próbowali przebadać się pod kątem uczestnictwa w maratonach bezpłatnie, na koszt NFZ. Lepiej nawet zapomnieć o takim pomyśle - czekali miesiącami, a same badania nie były wykonane zbyt profesjonalnie.

Ceny pakietów diagnostycznych w I-KAR zaczynają się od 800 zł (w tym jest badanie krwi - morfologia, EKG serca, echo serca, USG doppler tętnic).

Na szczęście wyczytałem, że mają odpowiednie promocje i zachęcam żeby z nich skorzystać.

I tak dla uczestników triatlonu, warto poczytać o tej ofercie. Co prawda żeby skorzystać trzeba być na liście startowej triatlonu, ale jak tam wczoraj byłem to nikt tego nie sprawdzał.

Oferta tych badań wygląda następująco:

Program podstawowy: 40 zł
  • Konsultacja kardiologiczna
  • EKG spoczynkowe
  • Analiza składu ciała
Program rozszerzony: 120 zł
  • Konsultacja kardiologiczna
  • EKG spoczynkowe
  • Analiza składu ciała
  • ECHO serca
Program pełny: 200 zł
  • Konsultacja kardiologiczna
  • EKG spoczynkowe
  • Analiza składu ciała
  • ECHO serca
  • Próba wysiłkowa*
  • Badania laboratoryjne (mofrologia, Fe, glukoza, kreatynina, TSH, elektrolity)
*Warunkiem uczestnictwa w teście próby wysiłkowej jest pozytywne przejście badania echo serca .

Ja wybrałem pakiet najbogatszy i za 200 zł wykonałem wczoraj pierwszą część tych badań - pobrano mi krew do badań, wykonano EKG, analizę składu ciała oraz echo serca. Na próbę wysiłkową, a więc hardkorowy bieg po bieżni w specjalnej masce "do odcięcia" mam zaplanowany na 18 maja.

Wydaje mi się, że 200 zł za taki komplet badań, wykonany praktycznie od ręki - wystarczy umówić się telefonicznie, z miłą i fachową obsługą lekarską, naprawdę warto wydać.

Wyniki wczorajszych badań mam następujące:



Co ciekawe bardzo miły lekarz który wykonywał mi badania okazał się również biegaczem, z rozmowy wynikało że wie to i owo o bieganiu ;-) Pytał mnie o moje treningi i starty, wysiłek, czas w półmaratonie. Zachęcał również do korzystania z pulsometru podczas uprawiania sportu. Na pewno ma rację, że pulsometr dużo pokazuje o aktualnej formie dnia, tzn. jeżeli w danym dniu ten sam wysiłek (np. bieg na danym dystansie w danej prędkości) wykonamy na niższym tętnie, to znaczy że forma jest dobra. A jeżeli na wyższym - no to coś się dzieje, jesteśmy zmęczeni albo nie przespaliśmy nocy i organizm potrzebuje włożyć większy wysiłek w taką samą pracę sportową.

No ale ja jakoś nie mogę się przekonać żeby biegać z pulsometrem... Może kiedyś się przekonam i spróbuję.

Na koniec wychodząc z badań pani ochroniarka usiłowała mi powiedzieć, że nie wolno robić zdjęć u nich w szpitalu ;-) Powiedziałem że nie robię żadnych zdjęć, no ale wcześniej przyuważyła mnie na monitoringu. Ehh każdy musi chyba poszukać usprawiedliwienia dla swojego istnienia i swojej pracy ;-)



Zobacz także

0 komentarzy

Nieprzychylne, niemiłe i niekulturalne komentarze będą usuwane.

Komentarze

ARCHIWUM